
Alminnelige vilkår for pakkereiser
Påmelding og betaling
Påmelding foretas hos Vega Reiser AS eller agent for Vega Reiser AS. Bestilling/påmelding er bindende for den reisende når muntlig eller skriftlig bestilling har funnet sted. Et depositum på minimum NOK 1 000 (innen Europa) kreves innen 7 dager, eller før, dersom omstendigheter krever det.
Kunden vil bli fakturert i forkant av reisen. Fakturaen må være betalt innen de frister som gjelder for den aktuelle reisen, og kan være kort tid etter bestilling. Kunden er selv ansvarlig for å kontrollere at mottatte reisefaktura og reisebeskrivelse gjelder riktig tur, dato og lignende. Dersom dette ikke stemmer, må Vega Reiser AS kontaktes snarest.
Ved påmelding så vil man kunne motta informasjon på telefon, SMS, epost eller per post. Hvis man ikke ønsker dette, ta kontakt for reservasjon. All personlig informasjon er ment for intern behandling og vil ikke bli videresolgt.
Depositum
Depositumet for gruppereiser skal ikke overstige NOK 2.000,- innen Europa. For andre destinasjoner utenfor Europa skal ikke depositumet overstige NOK 3.000,-. Unntatt fra disse grensene er reiser der arrangøren kan dokumentere spesielle økonomiske forpliktelser før reisen starter, f.eks. pakkereiser, knyttet til rutefly med tilhørende betalingsforpliktelser for arrangøren eller spesielle landarrangement (utflukter, kurs etc.) som er en del av pakken, men hvor arrangøren ikke har krav på refusjon ved avbestilling av landarrangement. I slike tilfelle kan depositumet økes med dette dokumenterte beløpet. For individuelle reiser kan depositum variere og beregnes først ved bekreftelse av bestillingen. Depositum refunderes ikke ved avbestilling av reisen.
Pass/visum i Schengen-området
Det er viktig å ha gyldig pass på alle turer utenfor Norge, selv om pass ikke er påkrevd i land tilknyttet Schengen-avtalen. Pass er eneste gyldig legitimasjon. Barn må ha eget pass.
EØS- avtalen og helsetrygdekort
Til EØS-EU land anbefaler vi at du tar med deg Europeisk Helsetrygdekort. Kortet dokumenterer at du har rett til nødvendig helsehjelp under opphold i land som er tilknyttet EØS avtalen. Vi gjør oppmerksom på at helsetrygdekortet ikke erstatter reiseforsikringen. Har du tidligere mottatt E-111 blankett fra ditt trygdekontor gjelder dette til utløpsdatoen.
Reiseforsikring
Vi anbefaler alle å ha gyldig reiseforsikring under reisen. Har du ikke gyldig reiseforsikring, ta kontakt med din forsikringsforbindelse for mere informasjon. Forsikring må i så tilfelle ordnes i forkant av reisen. Vega Reiser har ingen ansvar for den reisendes forsikringsforhold.
Innstilling av en reise
En tur kan avlyses av Vega reiser AS dersom:
- Det er ikke påmeldt tilstrekkelig antall deltakere.
- Det inntreffer forhold som Vega Reiser AS ikke er herre over (Force Majeure). Dette kan være ved fare for krigsutbrudd, krig, naturkatastrofer, arbeidskonflikter, epidemier og lignende.
- Forhold på reisemålet eller reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen.
- Evt. andre forhold som ikke gjør turen gjennomførbar.
Den reisende skal bli varslet om eventuelle avlysning av pakkereisen:
- 20 dager før pakkereisen begynner ved reiser som varer i mer enn 6 dager
- 7 dager før pakkereisen begynner ved reiser som varer mellom 2 og 6 dager
- 48 timer før pakkereisen begynner ved reiser som varer i mindre enn 2 dager
Endringer i program i forkant og/ eller under en reise
Ved påmelding på en gruppereise vil kunden bli presentert et planlagt program og dette er produktet kunden har kjøpt og betalt for. Likevel kan vi som turoperatør måtte gjøre endringer grunnet omstendigheter vi ikke rår over. Det kan f. eks være en direkte flyvning blir kansellert, og for at reisen skal kunne gjennomføres, må man akseptere mellomlanding der annet ikke er mulig. Endringer i forhold til hotell eller utflukter kan også forekomme av forskjellige grunner. Vega Reiser vil likevel understreke at vi gjør det vi kan for å holde oss til det reiseprogram som kunde ble presentert ved bestillingsøyeblikket. Informasjon om større endringer vil fortløpende bli kommunisert ut til de påmeldte. Eventuelle endringer skal ikke innebære at reisen fremstår som et annet produkt.
Avbestilling
Evt. avbestilling skal skje skriftlig (e-post eller brev). Ved avbestilling etter tilbudsaksept og faktura eller innbetalingsbevis er mottatt, og inntil 36 dager før avreise, kan kunden belastes med 50 % av reisens pris. Ved avbestilling 35 – 0 dager før avreise, kan opptil 100 % av reisens pris bli belastet. Vi oppfordrer alle våre reisende til å sjekke sin reiseforsikring med hensyn til avbestillingsgebyr. Eventuelt depositum refunderes ikke ved avbestilling av reisen.
Endringer
Ved endring av bekreftet reservasjon tilkommer ett endringsgebyr på NOK 150,- pr. gang pr. endring før dokumentutstedelse, Navnendring på flybillett er ikke mulig uten å betale gebyr, gebyret størrelse varierer og i enkelte tilfeller er det ikke mulig med navnendring og ny billett må kjøpes. Dersom den reisende ønsker å overdra avtalen til en annen reisende, må arrangøren har fått et skriftlig varsel innen senest syv dager før pakkereisen begynner. Den som overdrar pakkereiseavtalen, og den som får avtalen overdratt til seg, er begge ansvarlige for eventuelt restbeløp og for tilleggsavgifter, gebyrer og andre kostnader som overdragelsen medfører.
Reservasjon
Som betalende kunde hos Vega Reiser blir den reisende lagt inn i vår database med de opplysninger som trengs for gjennomføring av reisen. Dersom du ikke gir samtykke til lagring av dine data, ta kontakt.
Priser
Vi tar forbehold om eventuelle trykkfeil i katalogen/reisebeskrivelser, og om eventuelle endringer i prisen, valutakursendringer, betingelser, skatter og avgifter transportomkostninger som brennstoff, skatter og avgifter og avgifter som måtte oppstå etter at katalogen er trykt eller ordrebekreftelse for reisen er sendt ut. Prisøkning på mer enn 8 % gir den reisende rett til å heve kjøpet og få hele reisens pris refundert. Frist for å fremsette krav om annullering er 3 dager fra varsel er mottatt, fristen skal fremgå skriftlig i varslet om prisøkning.
Eventuelle klager/tvister
Dersom den reisende har grunn til å klage på gjennomføringen av turen, skal forholdet umiddelbart tas opp med vår reiseleder/sjåfør. De skal etter beste evne rette opp forholdet. Reklamasjoner som krever behandling etter hjemkomst, må innklages skriftlig senest 4 uker etter turens avslutning. Blir partene ikke enige, kan saken klages inn for Reklamasjonsnemnda for Selskapsreiser, senest 4 uker etter endelig svar fra Vega Reiser AS foreligger.
Vi forbeholder oss retten til å endre vilkårene. Ønsker du å kontakte Reisegarantifondet, kan du gjør det på følgende måter:
Post:
Reisegarantifondet (org.nr. 975 421 333)
Postboks 1807 Vika
0123 Oslo
Besøksadresse:
Reisegarantifondet v/forretningsfører Advokatfirma Nova DA
Roald Amundsens gate 6
0160 Oslo
Telefon og fax:
Telefon: 51 85 99 40
Telefax: 51 85 99 31
reisegarantifondet.no
firmapost@rgf.no
Reisevilkår for dagsturer
Bestilling av dagstur
Ved bestilling av dagstur vil man først motta et tilbud. Ved aksept av tilbudet avtales reisedato, påmeldingsfrister og sted for henting*. Bestiller må oppgi hvordan de ønsker å betale og eventuelt fakturaadresse.
*Ved henting utenfor Trondheims bygrense kan det være aktuelt med tillegg i pris. Dette gjelder henting ikke er en naturlig del av avtalt ruten.
Depositum
Ved påmelding på dagstur, aksepterer man at hver deltaker skal betale et depositum på NOK 300. Beløpet går til fradrag på grunnpris. Hvis en deltaker melder seg av turen refunderes ikke depositum. Hvis turen kanselleres av Vega Reiser refunderes depositum.
Betaling av reisen
Tidspunkt for betaling av restbeløp avhenger hvilken avtale som foreligger;
- På inntegningsturer forfaller depositum ved påmelding og restbeløp i forkant av turen.
- For foreninger tilpasses avtalene for hver enkelt tur.
Skulle færre enn 20 deltakere møte på avreisedagen for en foreningstur, vil Vega Reiser fakturere for minimum 20 deltakere. Rabatter avregnes i henhold til tilbudet.
Endring av program
Vega Reiser forbeholder seg retten til å endre reiseprogram dersom det er hensiktsmessig i forhold til gjennomføring av reisen. Dette gjelder også hvis det oppstår uforutsette hendelser (veiarbeid og lignende, stenging av restauranter eller andre programinnslag).
Innstilling av en reise
En tur kan avlyses av Vega Reiser AS dersom:
- Det er ikke påmeldt tilstrekkelig antall deltakere.
- Det inntreffer forhold som Vega Reiser AS ikke er herre over (Force Majeure). Dette kan være ved fare for krigsutbrudd, krig, naturkatastrofer, arbeidskonflikter, epidemier e.l.
- Forhold på reisemålet eller reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen.
- Evt. andre forhold som gjør turen ikke gjennomførbar.
Avbestilling
Eventuell avbestilling skal skje skriftlig (e-post eller brev). Ved avbestilling etter tilbudsaksept, og faktura eller innbetalingsbevis er mottatt, og inntil 14 dager før avreise, vil kun depositum være tapt. Ved avbestilling 15 – 4 dager før, vil kostnaden være 50 % av reisens pris. Ved avbestilling 3 – 0 dager før avreise, kan opptil 100 % av reisens pris bli belastet.
Eventuelle klager/tvister
Dersom den reisende har grunn til å klage på gjennomføringen av turen, skal forholdet umiddelbart tas opp med vår reiseleder. De skal etter beste evne rette opp forholdet. Reklamasjoner som krever behandling etter hjemkomst, må innklages skriftlig senest 4 uker etter turens avslutning.