Etter 20 små minutter i en komfortabel katamaran åpner et skue seg man ikke skulle tro var mulig i Norge! Tusenvis av planter satt i bakken, bygget stein på stein siden 1965; en privat hyttehage du neppe har sett maken til. Denne er selve grunnen til at gruppen hadde valgt å ta turen til Stavanger en langhelg midt i juni.

Det var en morgenfrisk gjeng som møtte på Værnes. Gode forberedelser og rutiner fikk oss smertefritt gjennom sikkerhetskontrollen til vårt fly. Turen gikk via Gardermoen, og selvsagt kunne vi som turoperatør ønsket oss direktefly – men transitten gikk lekende lett. Det gode humøret og forventningene lå utenpå kroppen hos gjestene. Sammen dro vi lasset gjennom Gardermoens luftige haller til gate A12. Her sto vårt fly videre til Stavanger klar for avgang etter kort tids venting.

I Stavanger ventet vår buss som etter kort tid tok oss på første oppdagelsesferd; en omvei via strendene sør for Sola. Her tok vi oss tid til et stopp på Orrestranda, hvor alle som ønsket det, kunne ta den lille spaserturen over de flotte sanddynene ned til selve stranda. Etter en halvtimes tid gikk turen videre via Bryne og inn til Stavanger. Før vi kjørte til hotellet tok vi oss tid til å dra innom Sverd i Fjell – et monument reist til minne om slaget ved Hafrsfjord i år 872.

Slaget ved Hafrsfjord – les mer

Etter innsjekk på hotellet sto rosinen i pølsa for tur; en utflukt til etter hvert så velkjente Flor & Fjære. Etter 20 små minutter i en komfortabel katamaran åpner et skue seg man ikke skulle tro var mulig i Norge! Tusenvis av planter satt i bakken, bygget stein på stein siden 1965; en privat hyttehage du neppe har sett maken til. Denne er selve grunnen til at gruppen hadde valgt å ta turen til Stavanger en langhelg i juni.

Endre Bryn Hidlefjord, tredje generasjon på øya, sto klar for å ta oss med på en guidet tur rundt i hagen. Han delte velvillig av historien bak denne bugnende øya, samt hvordan den er bygget etter stein-på-stein prinsippet, til høylytt humring fra publikum: Aldri lag budsjett, tjen penger og invester overskuddet. I tillegg fikk vi et par gode tips om hva som skal til for å lykkes i egen hage; vann og gjødsel. En gravemaskin hjelper også.

Etter omvisning inntok vi en tre retters middag under eksotiske palmetrær inne i veksthuset, før vi satte kursen tilbake til fastlandet.

Flor & Fjære – historien

Under resten av besøket ble det også tid til å utforske sentrum av Stavanger. Vår reiseleder har med årene blitt godt kjent i byen og med dens historie, og guidet oss trygt mellom hvitmalte trehus i gamlebyen. Videre var vi innom Vågen og Fargegaten, og mens vi besøkte byen var det til alt overmål veteranbåttreff – til stor begeistring for mange av våre gjester.

Siste dag ble det en ny sightseeing med buss. Denne gangen gikk turen til Tungenes Fyr før vi satte nesen mot Sola. Her ble det tid for en tur til stranden før vi ble avlevert på flyplassen klar for hjemreise.

Har du lyst å ta med en gruppe til Stavanger er vi gjerne behjelpelig. Med gode kontakter og lang erfaring sørger vi for et solid opplegg med transport, overnatting, utflukter og utvalgt bespisning. Ta kontakt for et godt tilbud!

Har vi noen planlagte turer til Stavanger?

Torsdag 12. juni 2025

Bli med til sjarmerende Stavanger med hvite trehus og et maritimt preg, hvor vi inkluderer et besøk i hagen Flor & Fjære på øya Sør-Hidle.

NOK 12 500

Utvalgt innenlandsreise akkurat nå

Blåtimen på Røros.

Mandag 23. desember 2024

Få steder i Norge kan få deg i julestemning på samme måte som Røros. Snøtunge tak og juledekor i hver en krok bidrar til en opplevelse helt utenom det vanlige.